Varukorg

Varukorgen är tom

Ordförande: Magnus Lindelöf

Jag heter Magnus Lindelöf, och har sysslat med järnväg i nästan hela mitt liv.

När jag var 8 år gammal gick det upp för mig att det fanns en museijärnvägsförening i sin linda i Vadstena och där har jag varit mer eller mindre aktiv medlem sedan dess. När jag var i 16-årsåldern gjorde jag en för mig helt ny upptäckt, nämligen den då kvarvarande torvbanan på Tranberga mosse utanför Fågelsta. Detta besök gjorde ett stort intryck på mig, och även fast jag sedan tidigare känt en ägare av ett par smålok så var detta första gången jag såg en riktig torvbana! Jag bestämde mig efter detta besök för att den dag jag hade möjlighet skulle jag försöka bygga något liknande, även fast jag redan då hade börjat nischa in mig på järnvägssignaler som största delintresse.

Efter att så småningom utbildat mig till, och arbetat för Banverket som signalare i flera år så köpte jag det fd stationshuset i Aska på banan mellan Vadstena och Fågelsta. Nästan omedelbart påbörjade jag  arbetet med att bygga den dröm som väcktes ett 15-tal år tidigare, nämligen att bygga en egen "industribana" med smal spårvidd. Jag kontaktade då Bo Gyllenberg i dåvarande Småbaneavdelningen i SJK, och då IBF bildades kontaktade han mig och frågade om jag inte kunde bli med i styrelsen redan från start. Naturligtvis tackade jag ja till detta, och sedan har det rullat på. Då jag blev ombedd att träda in som ordförande så var jag inte sen att tacka ja.

Styrelseledamot: Jan Ericson

Jag är född 1954, och tillbringade mina första femton år efter civilingenjör- och civilekonomexamen har som försäljnings- och reklamchef i komponentindustrin innan jag år 1990 startade egen reklambyrå (Log Cabin Reklam AB), som specialiserade sig på internationella mässprojekt. Sedan några år tillbaka har jag dragit mig tillbaka från hetluften för att njuta av familjeliv (sedan många år gift med Vivi-Ann), järnvägshobby och – sedan sommaren 2013 – den krävande men väldigt roliga lilla Staffordshire bullterriern Pysen. Vi bor i Bolinders gamla industriområde i Kallhäll nordväst om Stockholm, men har också en liten lägenhet i Falkenberg.

Under tidiga tonår var jag väldigt intresserad av svenskt militärflyg. Vändningen kom när jag och en kompis förbarmade oss över den utrangerade motordressinen UGJ 2, som stod uppställd och skrotbeslutad utanför Järnvägsmuseums inför den förestående flytten från Tomteboda till Gävle. Sedan fordonet inköpts för en symbolisk peng tipsade en lärare på Solna Gymnasium, där vi båda gick, om hobbybanan Hummelstugans Enskilda Jernväg, och vips var vi indragna i den lilla hobbybanans omvandling till museibanan Sollentuna Enskilda Järnväg!

UGJ 2 byggdes om från 1435 till 600 mm spårvidd, men kom aldrig att bli någonting av. Istället fick jag lära mig att bygga järnväg genom obruten terräng, anlägga perronger och broar, meka med och köra diesellok och – vid högtidliga tillfällen – hjälpa till i trafiken med ångloket KAROLINA.

Allting har dock sin tid. Utbildning, karriär och mycket tjänsteresor satte käppar i hjulet för fortsatt rallargärning, och med åren insåg jag tjusningen med arkivforskning och historia. Under åren har jag medverkat i en rad bokprojekt och tidskrifter, på senare tid har det också blivit en handfull egna titlar.

Järnvägsintresset har alltid begränsats till industribanor, då gärna smalspåriga. Jag skiljer mig nog från många av hobbybröderna genom att vara totalt ointresserad av modern trafikbaneutveckling – tågåkande är för min del ett nödvändigt ont, som endast tas till i de fall bil eller flyg inte fungerar!

Styrelseledamot: Dennis Faull Pettersson

Jag heter Dennis Faull Pettersson, född på Gotland 1972 och jobbar som tågvärd på pendeltågen i Stockholm. Järnväg har på olika vis varit en del av mitt liv så långt jag kan minnas.

Intresset började med min farbrors modelljärnvägslandskap som man beundrade, sedan engagerade sig far och mor aktivt i museijärnvägen på Gotland. Varje sommar och en hel del av helgerna tillbringades där tills man var runt 10år och det blev flytt till Stockholm. Min far o mor började då vid SJ, där min farbror med fru redan jobbade. Det blev även där som man själv sommarjobbade.

Efter en massa år inom polis och bevakningssvängen är jag sedan 2006 tillbaka vid järnvägen. Är allmänt järnvägsintresserad så länge det inte handlar om tråkiga motordetaljer. Kom i kontakt med IBF 2013 då jag och frugan anmälde oss för att följa med på IBF-resan till Gotland. Vi var lite oroliga för att bara träffa en massa kalenderbitande tråkmånsar. Erkänner att industribanor var det område inom järnväg jag minst intresserat mig för. Det blev tvärtom en resa med en skara härliga människor som man hoppas träffa igen. Blev invald som styrelseledamot hösten 2013 och hoppas kunna bidra med nya ögon och idéer. Frugan blev heller inte avskräckt då hon nu sitter som revisorssuppleant i föreningen. Det som det hela började med då, jodå modelljärnvägslandskapet är under uppbyggnad:-)

Övriga

  • Ola Almquist - Styrelseledamot
  • Nils-Erik Prånge - Styrelsesuppleant
  • Vakant - Styrelsesuppleant
  • Per Mårsell - Revisor
  • Elisabeth Faull - Revisorssuppleant
Till sidtoppen